Разбрахме от телевизията, че кметът и даскалът са арестувани, бяхме се събрали в кафето, никой нищо повече не ни обясни, разказва възрастен мъж, съдържател на кръчмата в центъра на Рибново. Някои се разплакаха, мислехме, че няма да ги пуснат повече, че възродителният процес се връща, казва още той. Мъжът коментира случилото се три дни по-рано, когато от ДАНС привикаха на разпит кмета на Гърмен Ахмед Башев и учителя по религия в Рибново Мурад Бошнак след получени сигнали за разпространение на радикален ислям в региона. Дядото стои в малкото си заведение, озвучено от попфолк тв канал и обикаля около 5-те маси, върху които са разхвърляни чаши и пакетчета захар с полуголи мадами по тях. Питаме го как снимките се връзват с религията, той се подсмихва и казва, че в тях няма нищо лошо.
В Рибново всички се познават. Рядко идват външни хора. Последните дни обаче са се нагледали на журналисти от всички медии, задавали са им въпроси, снимали са ги. Интересът към нас е огромен сега, ама ще мине много бързо след изборите, сигурни са местните. До селцето, в което живеят 3 хиляди жители, се стига по един-единствен път. Той тръгва от Гърмен и криволичи 25 км през гората. Тесен, но добре поддържан, пътят свършва там, където започва Рибново, оставяйки у пътника усещането, че се намира на края на света.
Почти всички момичета по улицата са забулени с кърпи, вързани по мюсюлмански обичай, но много по-шарени от обикновените. След събитията от последните няколко дни, хората постоянно са в кафето и обсъждат репортажите по вестниците и телевизията. Не се интересуват толкова от информацията, а чакат да зърнат лицето на някой познат и подскачат от удоволствие. Хората в региона живеят в такава изолация, че този интерес ги кара да се почувстват значими, казва една от служителките в община Гърмен. На нея обаче й се иска вниманието да не е провокирано само от скандали на най-високо политическо ниво.
Радикален ислям
Малко от местните разбират в какво точно са обвинени, думата „радикален ислям” или „ислямски фундаментализъм” не им е съвсем ясна. Знаят, че е нещо лошо, и го отричат. Казват, че не мразят християните. Обичам моя Бог, но той е в сърцето ми – като седнем в кафето с приятелки, не говоря за него – не мисля, че бихте могли да кажете коя каква вяра изповядва, просто няма външни белези, казва българомохамеданка от Огняново. Хората и от двете „скандални” общини – Сатовча и Гърмен, разказват една и съща история. Дойде ли празник - дали Байрам, дали Великден, всички се събираме заедно и празнуваме. На Айше даже й завиждали, докато учела в Югозападния университет в Благоевград. Колегите постоянно се майтапеха, че искат и те да дойдат в Гърмен и да празнуват двойно повече празници.
Училището в Рибново
Към училището в Рибново са насочени основните критики заради липсата на светско облекло, заради учителя по ислям Бошнак, който забранявал на момичетата да се обличат светски, да ходят на абитурентски бал, насилвал децата да бъде наричан „ага” вместо „господин”. Бошнак отрича всички обвинения. Оправдава се, че през свободното време някои се обръщали към него с „аге”, което било местният диалект за „бате”. Ислямът е задължително избираем предмет, което значи, че ако едно дете не иска да го изучава, е свободно да запише някой друг предмет, категоричен е Бошнак и твърди, че от общо 24 класа в училището, 4 не учат ислям.
Той отрича и обвиненията, че няма подходящо образование, като обяснява, че е завършил средното си образование в Македония, после е завършил Висшия ислямски институт в София, а сега учи социология и антропология на религията в Югозападния университет в Благоевград. Твърди, че хората, които са се свързали с Яне Янев, са само трима души от селото и конфликтът е междуличностен, а не на верска основа. Темата с радикалния ислям е използвана, само защото е модерна и е горещата тема на 21 век за целия свят.
Това е и мнението на кмета Башев, който единствен дава определение за поведение на радикален ислямист: трябва да ходиш по 5 пъти да се молиш в джамията, да не употребяваш алкохол, съпругата ти да ходи забулена, така че да й се виждат само очите. Освен това да бъдеш агресивен, въоръжен, да разпространяваш нелегална литература, мръсни пари, обобщава той. Аз си позволявам и да пия на празници, нямам време да посещавам джамията, съпругата ми е светски облечена, освен това от 20 години зад гърба ми стои Васил Левски, взех го от кабинета си в училището в Рибново, където 10 години бях директор. За мен Левски е модел за истински българин, който никога като Яне Янев не е делял хората по религиозен принцип, добавя Башев.
Престрелки от думи
Радикален ислям може и да няма в Рибново, но има краен, казва Недим Таламанов, бивш учител в училището и един от основните противници на кмета Башев. Той казва, че през последните няколко години нито едно момиче не отива да учи извън града. Според него кметът на Гърмен се е укротил, след като е привикан в ДАНС и не показвал истинската си същност. Преди това идваше тук на центъра, целуваше Корана пред всички. Беше нещо страшно при предизборната му кампания – отправяше призиви като към войниците в Афганистан, когато трябва да ги насъскват да се бият, обяснява Таламанов. Тържествата не започвали с „Дами и господа”, а с кланяне, с молитви.
По думите му след завръщането си от София, кметът се държал като холивудска звезда само за пред камерите и никога преди не се бил докосвал до българското знаме. Обвинява го, че откакто е станал кмет, строи хотели, кара скъпи коли, а същевременно училището се отдалечава все повече от светския живот. Според Таламанов има няколко момичета, които напоследък са започнали да ходят в училището напълно забулени, само очите им да се виждат. Нашите хора насилствено ги приспособяват към нещо, което тука никога не е било, казва Таламанов. Докато той говори, майка му влиза през минута при него, дърпа го и му шепти: „Ще ни разкъсат, ще ни убият – недей приказва повече”. Таламанов заявява, че се е свързал с Яне Янев, защото бил единственият политик, който е откликнал на сигналите му. Едно време мислел да се изнесе, но все се надявал, че нещата някога ще се променят и затова останал. Твърди, че е ударил мрежата от съзаклятници по най-болното място и затова са започнали всички да се бранят един друг.
На свой ред кметът Башев се присмива на обвиненията на бившия учител. Казва, че няма верига от хотели, а само една къща с пет самостоятелни стаи за туристи на името на жена си. Лицето Таламанов ми беше приятел до местните избори през 2007 г. - живели сме и сме учили заедно, но се разделихме около вота, когато аз се кандидатирах като независим, а той започна да гравитира около ДПС и загуби, обяснява Башев. Сега изведнъж се превърна в информатор на Янев, възмущава се той. Според Башев причината е опитът за уволнението му след една жалба срещу Таламанов, когато миналата година е обвинен за сексуален тормоз над една 50-годишна чистачка - вдовица с 5 деца.
По това време Таламанов бил шеф на чистачите в училището в Рибново и впоследствие изгонен. Оттогава той постоянно пише жалби срещу директора – за финансови злоупотреби, за тоталитарно управление, но проверките на МОН не констатираха подобни нарушения, твърди Башев. Тогава той реши да вкара в заговора и учителя по религия и да ги обвини заедно двамата, че насаждат религиозен фундаментализъм у учениците и да се свърже с Янев. Таламанов отрича подобни обвинения и казва, че е донос заради смелите му изказвания срещу статуквото. Обяснява, че жената е прекалено възрастна и е абсурдно да й е посегнал. Между тях все пак наистина възникнал конфликт, когато той й направил забележка за неизрядно свършена работа, тя го напсувала и той й забил „само няколко шамара” и казал „някоя груба приказка”.
Сатовча
Подобен е случаят и в съседната община Сатовча, която също нашумя напоследък с изказванията на Янев, че бившата директорка на училището е ходела с арабска носия на училище, а като излязла в отпуск по майчинство назначила съпруга си да осъществява контрол върху дейността по ислямизацията. Директорът Исмет Ушев също се присмива на тези обвинения, както и кметът Башев. Той не отрича, че е преподавател по ЗИП ислям и че ЗИП християнство няма, въпреки че около 40% от хората в Общината са християни. Но се оправдава с факта, че просто не са намерили специалист. Ушев не отрича и че е прекарал 8 месеца в Кайро на собствени разноски, за да учи арабски. Всеки език е богатство, не мисля, че има от какво да се срамувам, даже напротив – срам ме е, че не успях да го науча добре поради безкрайната му сложност, казва Ушев.
Той е категоричен, че жена му ходи светски облечена, че няма ученички със забрадка в училището и че преподава ислям по програма, одобрена от МОН. Подкрепя думите си, показвайки снимки на съпругата си и учебниците по предмета. Не насилвам никого да учи против волята си, има и други ЗИП-ове, които може да си избере. Въпреки това миналата година е имало три ученички християнки от 12 клас, които са се записали да изучават ислям. Ушев си обяснява това с интерес към философията на исляма. Той също оправдава обвиненията, отправени към семейството му, с междуличностни конфликти.
Истинският проблем
Къде е истината и дали хората се опитват да си решат личните проблеми, злоупотребявайки с една „модерна” тема, не става ясно от разговорите с учителите и кмета. Обикновените хора обаче имат различна теория върху нещата. Проблемът тук не е радикалният ислям, не съм чувала за подобно нещо, посреща ни Хайрийе* в магазина си в Сатовча. Проблем ни е насилието, корупцията, купуването на избори. Ако не отидеш да гласуваш, ще те подложат на тормоз – ще те уволнят, ще ти кажат, че мъжът ти има любовница, ще мъчат децата ти по телефона, ако имаш бизнес, ще настроят цялото село да не купува от теб.
По избори е страшно. Ако си с тях – получаваш два камиона дърва. Как да ги откажеш като парите ти идват от една малка нива, засята с тютюн или живееш на пенсия. Ще ги вземеш, разбира се. Не пускам празни бюлетини, няма смисъл – така и така ще ги изберат пак, разказва Хайрийе. Тя не отрича, че винаги е гласувала за ДПС. Не ги харесвам тукашните хора в партията, ама гласувам на местните избори за тях, защото ме е страх, гласувам за идеята, за свободата си, казва пък приятелката й Емине.
Споменът за възродителния процес в Сатовча все още е жив и очите на Емине още се пълнят със сълзи, като описва миналото си. Учителката дойде при мен в детската градина и ми каза „От днес се казваш Рада”, разказва Емине. Дойдоха вкъщи един ден, съблякоха малкия ми брат да проверят дали не е обрязан. Когато разбраха, че е така, се разяриха.
Мюсюлманите поставят различно мъртъвците в гробовете от християните – трябваше да започнем да го правим по другия начин. И още по-лошо - накараха всички помаци да махнат надгробните плочи на родителите си и да им сложат нови – с български имена. Баща ми каза, че това никога няма да го стори и тогава го съкратиха от ТКЗС, където работеше, оставиха ни без работа. Семейството ми беше съсипано. Дори не разбирахме къде сме сгрешили, за какво сме виновни. Тези хора не ги наказа държавата за зверствата, които извършиха. Тях ги наказаха отгоре, дори по-лошо - наказаха децата им – болести, катастрофи. Дали е Аллах, дали е Господ, не знам, но някой горе си знае работата, обяснява Емине през сълзи. Ето защо гласувам за ДПС, допълва тя. Защото си върнах името, защото мога да си защитя правата, където и да отида.
Питаме я дали не мисли, че това е благодарение на демокрацията, а не на ДПС. По-сигурно е да имаш собствен представител да се грижи, категорична е тя. Питаме я дали е сигурна, че политиците се грижат за нея или за себе си, дали не вижда разлика в собственото си социално положение от това на Ахмед Доган например. Който и да е на власт – дали ще е Костов, дали ще е Първанов, все ще забогатяват на твой гръб, няма никакво значение, клати глава Емине и обезоръжава с практицизма си всички аргументи.
* Имената са сменени
** Източник: Новинар
1 коментар:
Много статии бълваш за кратко време :D
Публикуване на коментар