петък, 26 септември 2008 г.

Колко струва музиката в един хотел?



Хотелите да плащат авторските права върху музиката, която пускат на територията на обектите си, предвиждат промените в Закона за туризма, предложени от царския депутат Пламен Моллов. Според него това е „мярка срещу масовото използване от туристическия бранш на защитено музикално съдържание във формата „публично изпълнение”. Идеята е всеки хотелиер или ресторантьор да плаща годишна такса, изчислена в зависимост от броя места, които предлага, за излъчването на музикален сигнал – независимо дали той е излъчван от телевизор, радио-предавател или музикална уредба със собствени дискове/касетки/мп3-ки.

Ясно е, че когато някой създаде една красива мелодия, интересен филм или книга, заслужава да получи нещо насреща от слушателя/зрителя/читателя. Интересно обаче колко точно би стигнало до този творец след като гореописаните промени бъдат приети.
Въпросителните са много. Нали телевизиите и радиата плащат достатъчно солено авторските права върху излъчваната музика? Защо да се плаща втори път? И каква е логиката, ако ще се плаща за това, че някой е пуснал МТВ в заведението си, да не плаща друг, който любезно е предоставил на клиентите си книги за четене? Техните автори също имат авторски права върху произведенията си. Интересен е също и другият момент – според плана, за тези права ще се плаща един път, за цялата година – като абонамент. Как обаче инспекторите от държавните институции биха могли да оценят каква точно музика се слуша в заведението и изобщо слуша ли се? Не съм запозната с цената на авторските права. Но някакси съм сигурна, че тези върху музиката на Ролинг Стоунс биха стрували повече от тези върху творчеството на Ивана, примерно. А и какво би било отношението към заведения/не че са много де/, които пускат класическа музика от XIX век?

Въобще проблемът с правата върху музиката става все по-сложен. А законодателната и изпълнителната власт не помагат особено с прибързаните и не винаги адекватни решения за справяне с него. Всяка година има нападнати – дали ще са хотелиери или интернет-доставчици, или просто редови потребители. Технологиите, а наред с тях и светът, бавно върви към логичния извод – музикантите съвсем скоро ще печелят само от изнасянето на концерти. Това само може да ги мотивира да са по-добри на живо...

Няма коментари: