понеделник, 21 май 2012 г.

Изненада! Под игото!



Не знам дали греша, но мисля, че през последните 10 години не е имало година, в която Вазов и то обикновено Под игото, да не се паднат на изпита я за 7-ми клас, я за 12-ти, я и за двата. Патриарха е толкова сигурен, че дори и само разработките за него да научиш наизуст можеш да се окажеш в някоя престижна гимназия или университет. Защо? Попитахме 10-тина случайни патриота, бъркащи си в носа на Попа. В общи линии нагласите бяха следните: Подиготоероманзагероичносттананашиянародитрябвадагопознаваме. Той е, разбираш ли, основополагащроманзацялатабългарскалитература. Демек, мненията се разклоняваха ясно в две посоки:

История
Ми не. Вазов може да разказва за интересни от историческа гледна точка времена. ОК. Обаче, сериозно, айде да направим стъпка напред. Ако Вазов се преподава толкова усилено в училище не заради качествата на произведенията му, а заради приноса му към развитието на литературата, то тогава защо не го преместим в часовете по история? Османското владичество вероятно е било кофти, вероятно е било тежко, макар и не толкова, колкото ни разправят в часовете по история (а и по литература) разни промиващи мозъците учебници. Крайно време е да се направи образованието адекватно, модерно и невсяващо омраза. Да се изчисти от трагически послания, в които границата между минало и настояще се размива, в които днешните ни съседи (било то турци, сърби или разни балкански съюзници) са същите онези, дето са колели и бесели преди 150 години. Или, най-малкото, дори и да си останат в учебния план, то поне да имат алтернатива. Защото Освобождението на България не е последното нещо, което ни се е случило, ебаси.

Литература
Вазов може да е бил първият романист, ОК. Но айде да си говорим честно. Това не е Достоевски. Дали не прекаляваме малко с гордеенето? Чела съм в дълбочина цялото му творчество на два пъти в 7-ми и 12-ти клас, както и почти цялата достъпна критика за него, ходила съм на куп уроци и, да ви кажа честно, не си спомням много. Някой и друг образ и толкова. Така че, защо на тези изпити се опитват да накарат кандидатстващите да мислят, че това е единственият, който си заслужава да бъде научен? Направихме си достатъчно патриоти и си ги имаме всякакви. Разни, дето скандират неприлични думи на протести и призовават за саморазправа с малцинствени групи, впрочем, докато пеят научените в училище песни на Чинтулов, или пък водят някакви кичозни предавания, докато ни издишат пушек в лицето или ни бият по улиците. Дойде време за отглеждане на някое и друго интелигентно поколение. Така че защо за разнообразие от МОН не наблегнат следващия път на Павел Вежинов, примерно? 

1 коментар:

Анонимен каза...

ПС: МОН всъщност е МОМН (Министерство на образованието, младежта и науката)