Не знам дали греша, но мисля, че през последните 10 години не е имало година, в която Вазов и то обикновено Под игото, да не се паднат на изпита я за 7-ми клас, я за 12-ти, я и за двата. Патриарха е толкова сигурен, че дори и само разработките за него да научиш наизуст можеш да се окажеш в някоя престижна гимназия или университет. Защо? Попитахме 10-тина случайни патриота, бъркащи си в носа на Попа. В общи линии нагласите бяха следните: Подиготоероманзагероичносттананашиянародитрябвадагопознаваме. Той е, разбираш ли, основополагащроманзацялатабългарскалитература. Демек, мненията се разклоняваха ясно в две посоки:
История
Ми не. Вазов може да разказва за интересни от историческа гледна точка времена. ОК. Обаче, сериозно, айде да направим стъпка напред. Ако Вазов се преподава толкова усилено в училище не заради качествата на произведенията му, а заради приноса му към развитието на литературата, то тогава защо не го преместим в часовете по история? Османското владичество вероятно е било кофти, вероятно е било тежко, макар и не толкова, колкото ни разправят в часовете по история (а и по литература) разни промиващи мозъците учебници. Крайно време е да се направи образованието адекватно, модерно и невсяващо омраза. Да се изчисти от трагически послания, в които границата между минало и настояще се размива, в които днешните ни съседи (било то турци, сърби или разни балкански съюзници) са същите онези, дето са колели и бесели преди 150 години. Или, най-малкото, дори и да си останат в учебния план, то поне да имат алтернатива. Защото Освобождението на България не е последното нещо, което ни се е случило, ебаси.
Литература
Вазов може да е бил първият романист, ОК. Но айде да си говорим честно. Това не е Достоевски. Дали не прекаляваме малко с гордеенето? Чела съм в дълбочина цялото му творчество на два пъти в 7-ми и 12-ти клас, както и почти цялата достъпна критика за него, ходила съм на куп уроци и, да ви кажа честно, не си спомням много. Някой и друг образ и толкова. Така че, защо на тези изпити се опитват да накарат кандидатстващите да мислят, че това е единственият, който си заслужава да бъде научен? Направихме си достатъчно патриоти и си ги имаме всякакви. Разни, дето скандират неприлични думи на протести и призовават за саморазправа с малцинствени групи, впрочем, докато пеят научените в училище песни на Чинтулов, или пък водят някакви кичозни предавания, докато ни издишат пушек в лицето или ни бият по улиците. Дойде време за отглеждане на някое и друго интелигентно поколение. Така че защо за разнообразие от МОН не наблегнат следващия път на Павел Вежинов, примерно?
История
Ми не. Вазов може да разказва за интересни от историческа гледна точка времена. ОК. Обаче, сериозно, айде да направим стъпка напред. Ако Вазов се преподава толкова усилено в училище не заради качествата на произведенията му, а заради приноса му към развитието на литературата, то тогава защо не го преместим в часовете по история? Османското владичество вероятно е било кофти, вероятно е било тежко, макар и не толкова, колкото ни разправят в часовете по история (а и по литература) разни промиващи мозъците учебници. Крайно време е да се направи образованието адекватно, модерно и невсяващо омраза. Да се изчисти от трагически послания, в които границата между минало и настояще се размива, в които днешните ни съседи (било то турци, сърби или разни балкански съюзници) са същите онези, дето са колели и бесели преди 150 години. Или, най-малкото, дори и да си останат в учебния план, то поне да имат алтернатива. Защото Освобождението на България не е последното нещо, което ни се е случило, ебаси.
Литература
Вазов може да е бил първият романист, ОК. Но айде да си говорим честно. Това не е Достоевски. Дали не прекаляваме малко с гордеенето? Чела съм в дълбочина цялото му творчество на два пъти в 7-ми и 12-ти клас, както и почти цялата достъпна критика за него, ходила съм на куп уроци и, да ви кажа честно, не си спомням много. Някой и друг образ и толкова. Така че, защо на тези изпити се опитват да накарат кандидатстващите да мислят, че това е единственият, който си заслужава да бъде научен? Направихме си достатъчно патриоти и си ги имаме всякакви. Разни, дето скандират неприлични думи на протести и призовават за саморазправа с малцинствени групи, впрочем, докато пеят научените в училище песни на Чинтулов, или пък водят някакви кичозни предавания, докато ни издишат пушек в лицето или ни бият по улиците. Дойде време за отглеждане на някое и друго интелигентно поколение. Така че защо за разнообразие от МОН не наблегнат следващия път на Павел Вежинов, примерно?
1 коментар:
ПС: МОН всъщност е МОМН (Министерство на образованието, младежта и науката)
Публикуване на коментар