"Пешеходците трябва да бъдат обичани. Те са преобладаващата част от човечеството. Нещо повече дори - те са по-добрата му част. Пешеходците са създали света. Тъкмо те са направили градовете, построили са многоетажните сгради, прокарали са канализацията и водопровода, павирали са улиците и са ги осветили с електричество (...) И когато всичко било готово, когато милата ни планета добила сравнително благоустроен вид, дошли автомобилистите.
Трябва да отбележим, че автомобилът също е изобретен от пешеходците. Но автомобилистите някак изведнъж забравили за това. Те взели да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, станали владение на автомобилистите. Пътните платна се разширили двойно, тротоарите се стеснили до размерите на цигарен бандерол. И пешеходците започнали плахо да се движат плътно край стените на къщите."
Трябва да отбележим, че автомобилът също е изобретен от пешеходците. Но автомобилистите някак изведнъж забравили за това. Те взели да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, станали владение на автомобилистите. Пътните платна се разширили двойно, тротоарите се стеснили до размерите на цигарен бандерол. И пешеходците започнали плахо да се движат плътно край стените на къщите."
По този готин начин с цитат на Илф и Петров започва една статия в Капитал за колите в София, която слага ударение на проблем, разделящ приятелите ми на две. Дотолкова, че една приятелка ми заяви, че не може да се вози в метро, защото й е под нивото и се страхува някой да не я засече там. Тя е убедена, че ако си без кола в града, значи социалният ти статус е нисък. Всички изключения за нея са просто прищявка, ексцентрична приумица, каприз... не знам.
Колите са една от темите-табу в закостенялото ни общество, в което всяка промяна изглежда като опит някой да те прецака. Да забранят колите в центъра на града е голяма, непопулярна и неизбежна стъпка за управляващите. Дали сега или след 10 години, това трябва да се случи, защото паркираните навсякъде по тротоарите автомобили са недопустима гледка в един толкова голям град. Трудно и бавно накрая все пак хората ще свикнат с липсата им. Ще се създадат успешни бизнес практики. Например "Паркирай твоята кола в моя двор в покрайнините на града срещу 50 лв. месечно". Така живеещият в центъра софиянец, ще има кола, ще може да си я ползва, но само когато наистина му трябва - да пренесе нещо тежко срещу заплащане в града или да отиде на разходка извън него.
Струва ми се, че темата има много общо и със забраната на цигарите в затворени помещения. Трудно се отвиква от дълго подхранвания навик. Но нека не забравяме, че придвижването с кола в центъра, както и пушенето на цигари в затворено помещение, са си просто навик. А от навиците човек може да се отказва и да си създава нови - да ходи пеша/с метро или да излиза да пуши пред затвореното помещение. И не бързайте да си мислите за хората от Левски, Дружба и Овча купел, където транспортът куца. Наистина е така. Обаче с по-високи такси, Общината би могла да финансира обществения транспорт и на тези места. Просто концепцията за придвижване би се променила. И евентуално биха се създали паркинги в периферията на Центъра. А и да не говорим, че ако няма коли и въздухът не е толкова мръсен, карането на колело и от най-затънтения квартал би се превърнало в супер полезна загрявка преди и след работа. (Евентуално трябва да отворят пак Обществените бани).
Готините градове са готини, заради пешеходците, не заради автомобилите. Автомобилите са демоде в града и удобство извън него.
3 коментара:
Kolite sa prosto 1 ot neshtata, koito signalizirat za failure v sistemata. Goliam si idealist, no gledai po-globalno.
И аз съм за по-малко коли в града :) Но за целта наистина трябва системата на градския транспорт в София да се модернизира (поне тези линии на метрото, дето свързват централни пунктове, да се завършат). После силен маркетинг, по-отговорно спазване на разписанията и повече подчертаване на морални аспекти като грижа за околната среда - в което е трудно да убедиш някого в момента, когато вижда раздрусаните и пърдящи тонове газове автобуси, та затова и модернизацията на първо място.
Здрасти, Дани, добре дошла.
Иначе спомням си като дойде идеята да затворят Витошка за постоянно имаше много недоволни и пак бяха наричана "идеалист", защото не мислех, че София ще блокира, ако това се случи. Борисов я затвори окончателно, което е една причина да го уважавам. И всичко там си е ОК.
Графа, колкото и относително да е затварянето му, също си е ОК затворен.
Айде - може би не целия център рязко, но уличка по уличка. Например - спирка на метро за улица. Всяка спирка прави една улица в София пешеходна. Следващата може да бъде Шишман, после - Иван Асен. После - Раковска.
Стъпка по стъпка. Не след модерницацията, а ръка за ръка с нея. Защото ако чакаме ди ултимът модернизация, ще прескачаме мерцедеси до безкрай.
Публикуване на коментар