петък, 26 ноември 2010 г.

Смъртно наказание



Да пишеш импулсивни, неаргументирани мнения по форумите е дразнещо, но разбираемо – тези анонимни хора все някак трябва да си го изкарат на системата. Да го правиш в учебник по конституционно право обаче е недопустимо. Още когато учех за изпита си по Конституционно във втори курс, бях изумена от позицията на проф. д-р Стефан Стойчев относно смъртното наказание. Три години по-късно, докато уча за държавен изпит, пак се натъквам на забравения параграф, задраскан от химикалката ми и ограден с въпросителни:

„Известни са аргументите срещу смъртното наказание. Това са съображения, които се основават на квазихуманизма. Извършителят на жестоко умишлено убийство не се чувства задължен да прояви хуманизъм, но към него обществото трябва да е хуманно. Това е една трудно обяснима идея и е лишена от елементарна логика.”

Срещу отмяната на смъртното наказание има аргументи, да. Някои от тях са убедителни в степен, че да ме накарат да се позамисля преди да ги отхвърля. Интересно обаче как един професор пренебрегва всички аргументи в обратната посока и обявява решението на Народното събрание от 1998 г. за „лишено от елементарна логика”. Как един професор по право, пък било то и Конституционно, пропуска основни принципи на Наказателното право, а именно, че наказанието не е възмездие. И се възмущава от факта, че държавата смее да се държи по различен начин от „извършителя на жестоко умишлено убийство”. И продължава нататък:

„Да, законът няма право на емоции, но има право на справедливост и възмездие в името на най-висшата ценност – живота. Животът на невинната жертва е многократно по-голяма обществена ценност от живота на умишления убиец или на убиеца-рецидивист. Престореният сантиментален хуманизъм по отношение на загубилия чертите на човешкото същество убиец е отрицание и гавра със същинския хуманизъм.”

Думите, които ползва проф. д-р Стойчев, са сякаш специално подбрани, за да предизвикат бурни емоции у читателя: „невинната жертва” „сантиментален хуманизъм”, „загубилия чертите на човешкото същество”, „гавра”. У някой зрител на Биг Брадър може би да. Но бъдещите юристи трябва да бъдат отказани от проява на излишни емоции по отношение на правните въпроси. Смешно е да се опитваш да ги манипулираш на такова ниво. Да не говорим, че в горния параграф има вътрешно противоречие. Животът е обявен за най-висша ценност, а същевременно неговото отнемане с принудителни способи от държавата е ОК. Ами ако жестокият убиец размисли в затвора, ако лежи своята доживотна присъда и се отличи с добро поведение, ако присъдата му бъде заменена с лишаване от свобода за 30 години, ако впоследствие излезе и отиде на море и ако, както си седи, забележи, че дете се дави пред него и го спаси, тогава? Наречете ме идеалист, но не е ли всичко възможно в този объркан живот, който сам, без помощта на юристите създава кривуличещ път от причини и следствия. И защо на нечия съвест /на съдията или на адвоката или на служителите в затворите или на фактическия умъртвител или на лекаря, който установява смъртта/ трябва да тежи необратимото прекъсване на този път. Смешно е някой да бъде така категоричен и да поднася елементарни аргументи за нещо толкова сериозно, каквото е животът. Но накрая стигаме до най-солидният:

„Преобладаващото обществено мнение, включително и на множество юристи е против отмяната на смъртното наказание. Аргументите за отмяната не са убедителни. Всъщност истинската причина за отмяна на смъртното наказание е, че това е едно от условията за интегрирането ни в Европейския съюз, за да се приближим до неговите стандарти в наказателната репресия.”

И докато общественото мнение гледа Биг Брадър и новините на бТВ, ЕС е това, което явно тежи на професора. В изпъстрения с невинни подмятания срещу демокрацията в България учебник, ясно си личат политически пристрастия. Европа е поискала от нас да махнем смъртното наказание и понеже всички други аргументи срещу него, видиш ли, са крайно неубедителни, излиза, че единствената причина е ЕС. Обиждате България, проф. Стойчев. Аз пък не мисля, че тя е толкова лоша и е продала душата си на Запада за едното членство.

Не бих се задълбала толкова в тази тема, която за мен отдавна е изчерпана. Смъртното наказание не се прилага у нас повече от 20 години. Но сега говоря за учебника си. А авторите на учебниците трябва да ти дават факти, да те учат да мислиш и да изразяват мнение едва след като са разгледали всички мотиви „за” и „против” него.

4 коментара:

nana каза...

Аз също мисля че смъртното е много крайна мярка.Възпитателно и с труд в продължително време, може да има полза от този човек.Унищожаването му само по себе си не променя факта че има извършено тежко престъпление .

ivanova каза...

явно практиката ви като юристи е много малка.с опита които имам ще ви попитам как ще подкрепите доводите си за неприлагането на мярката доживотен затвор без право на замяна при една съвкупност от престъпления , като изнасилване по особенно жесток начин блудство и убииство на 16 годишнп мпмиче извършено от 2 или повече лица?Ако това е вашата дъщеря дали въобще трябва да ги садим тогава, дай направо да им приложим една пробация?

zarichinova каза...

За щастие не живеем в държава, в която потърпевшите от престъпление съдят заподозрените. В поста говоря за смъртно наказание, не за доживотен затвор. В такъв случай - ако осъденият на смъртно наказание е вашият син, който по време на престъплението е спял, но вашите показания нямат достатъчно сила, а всички други доказателства сочат към него? Тогава какво ще ви е мнението на юрист?

Анонимен каза...

А ако вашето дете е жертва на някое зверско престъпление и вие сте изгубили най-милото си? Каква е вината на вашето дете, а какво ще спре извършителя да извърши същото ако му се отдаде? И не е ли целта на законите ПРЕВЕНЦИЯТА (с други думи страха от евентуалното наказание), за да може да не стига до фатални последици. Ако знаете, че ще ви "пляснат по ръцете" и ще ви заболи, дали ще пипате? Именно липсата на страх от последиците дава криле на тези хора. С цел да не вкараме някой невинен в затвора, не може да вкараме и виновните. Та така и ние, той убил зверски някой, а ние айде до живот в затвора, да го храним, да го лекуваме, а пенсионерите гладни и болни умират, защото ние трябва да сме "хуманни". Всичко е "точно" докато не ни засегне лично нали..........